Amiről nem igazán beszélnek...
2020. augusztus 09. írta: VegaLife

Amiről nem igazán beszélnek...

Gondolataim a Covid-19 kapcsán.

coronavirus-fear-corona-virus-infection-quarantine-epidemic-panic-covid-19.jpgTöbbé kevésbé két ország híreit tudom és próbálom követni: Magyarország hírei anyanyelvemből adódóan valamivel könnyebben és gyorsabban találnak meg és Anglia, ahol akár nyelvtanulásnak, de munkahelyi/ismerősi beszélgetések alapjául is szolgálhatnak a hírek. Nem vagyok „hírkutató”, inkább csak csemegézek abból, ami érdekel, ami cím alapján felkelti az érdeklődésem.

Mindemellett persze rádiókból is eljut hozzám is a propaganda, a 2 méteres távolságtartás, a maszk használat,  a rendszeres kézmosás, no és az itteni NHS (Nemzeti Egészségügyi Szolgálat) elismerése. Nem is ezek ellen vagyok.

Írásomban sokkal inkább néhány dolgot szeretnék kiemelni, amiről nem vagy alig esik szó e halálossá is válható betegség megelőzése kapcsán.

Először is hiányolom, hogy mind a magyar, mind az angol egészségügy nem vette zászlójára azt, hogy beszéljen az immunrendszer megerősítéséről, gyengítéséről. Télen, influenza járvány idején még csak csak szó esik arról, hogy fogyassz sok C-vitamint, meleg teát, citrusféléket, fokhagymát. Most nyáron, valamint amióta a vírus megváltoztatta mindannyiunk életét (kötelező maszk használat, kevesebb társasági program – csak hogy kettőt említsek), mégsem beszélnek eleget róla és nem hangsúlyozzák a médiában kicsit sem, hogy a maszk viselés, a rendszeres kézmosás, a fertőtlenítő gél használat, az emberek közötti távolság tartás módjain túl mi, saját magunk is felelősek vagyunk azért, hogy elkapjuk-e a vírust, és ha igen, mennyire betegít le bennünket. Ennek felelőssége pedig azon múlik, hogy mennyit teszünk annak érdekében, hogy immunrendszerünket megerősítsük, és erősen tartsuk.

defense-1403072_640.jpg

Azok számára ez éppúgy fontos kérdés, akik nem a veszélyeztetett kategóriába tartoznak. Akik pedig rákkal, szívbetegséggel, cukorbetegséggel, vagy egyéb komoly egészségügyi problémával küzdenek, állapotosok, vagy újszülöttel megáldottak, 65 év felettiek, azoknak még inkább fontosabb szembe nézni az immunrendszer kérdésével. Úgy hiszem, ezen sok múlik igazán.

Sokan nem is tudják, hogy az immun-állapotunk nem csak a bőrön keresztül ért fertőzések és a belélegzett levegő minőségétől függ, hanem az elfogyasztott étel – ital bélflóránkra olyan hatást gyakorol, ami vagy elősegíti az ellenállást, vagy rombolja az immunitást, az ellenálló képességet nem csak a vírussal, de más fertőzésekkel szemben is.

Melyek azok az ételek és italok, amelyek rombolják immunvédekezésünket?

Teljesség igénye nélkül felsorolnék néhányat, rátapintva arra, mi a probléma vele:

Olajban sült ételek mint például a rántott ételféleségek, sült krumpli, fánk, lángos, kolbász, hurka

donuts-pastry-bakery-dessert-food-doughnuts-baked-delicious-tasty.jpgAzért ezt emelem ki elsőnek, mert az átlag magyar háztartások legnagyobb része majdnem minden nap, de bizonyára minden héten fogyaszt valamilyen olajban sült ételt. Amikor pedig „végre itt a nyár és meleg az idő, az ember strandra jár”, ahol ha körülnézünk, mást sem lehet találni, mint olajban sült ételeket. Angliában éppúgy elterjedt a legtöbb háztartásban, talán azzal a különbséggel, hogy itt nagyobb divatja van a félkész ételeknek, amiket otthon az embernek csak ki kell sütnie és már jól is lakhat az ízlelőbimbók által megszokott ízekkel. Nem beszélve a gyorséttermi ételekről, amely behálózta már az egész világot.

 

Mi a baj az olajban sült ételekkel?

fish-and-chips-french-fries-after-french-fries-tartar-ketchup-snacks-pub-small-empty.jpg

Az egyik probléma az olajban, magas hőmérsékleten sült folyamatban, hogy az egyébként egészséges és rostban gazdag ételek (cukkini, karfiol, brokkoli, alma és társaik) is elveszítik vitamintartalmukat, zsiradékkal átitatva pedig többet ártanak, mint használnak. Nehezen emészthetővé válnak a bevitt sok zsiradék miatt, ezzel megterheli a szervezetet, ily módon pedig csökkenti a kórokozókkal szembeni védekezőképességét.

 Az olajok használatáról – Dr. Michel Greger: Hogy ne halj meg c. könyvében a következőket írja: „Említettem az érfunkció romlását mely órákon belül bekövetkezhet azt követően, hogy egészségtelen élelmiszereket fogyasztunk, mint egy gyorséttermi menü vagy egy sajttorta. Ugyanez a káros hatás állhat fenn az olivaolaj és egyéb olajok fogyasztása után… Még az extraszűz olivaolaj is gátolhatja az artériák normális ellazulását és tágulási képességét, ezért … ennek is korlátozni kell a fogyasztását. Olaj nélkül főzni meglepően egyszerű… párolhatunk vízben is. A sütéshez én sikeresen vezettem be az olaj helyettesítésére és a megfelelő nedvességhez a banánt vagy az avokádót…”384.o.

„A bő olajban sütött ételek legyenek akár növényi (pl. sült krumpli), akár állati (rántott csirke) eredetűek, a rákos megbetegedések magasabb kockázatát jelentik… Ez a sütési módszer a húsban veszélyes heterociklusos aminok keletkezéséhez vezet, míg az olajban sütött növényi élelmiszerekben akrilamid képződik az eljárás során. A gyerekek sültkrumpli fogyasztásával összekapcsolt, és az egész életükre előrevetített rákos megbetegedések kockázata pl. az 1-2 a 10 ezerhez arányt is elérheti, ami azt jelenti, hogy 10 ezer olyan fiú ás lány közül, akik sült krumplit esznek, egynél előfordulhat majd olyan rákbetegség, amely máskülönben, azaz ha nem ettek volna sült krumplit, nem alakult volna ki. A kutatók azt javasolják, hogy mind a sütési időt, mind a hőmérsékletet legalacsonyabbra kell állítani.” 426. o.

„A forró olajból a sütés során toxinok szabadulnak fel, melyek mind bekerülnek az általunk elfogyasztott élelmiszerekbe. A szervezet megpróbál megszabadulni tőlük, de hosszútávon nehezen tudja feldolgozni, és gyulladás alakulhat ki. Ez pedig megterheli az immunrendszerünket.” (Benu.hu)

Persze hosszú oldalakat lehetne még az olajban sült ételek és maga az olajfogyasztásról írni. Ez a pár mondat remélem ad elég motivációt arra, hogy kerüljük az olajban sült ételek fogyasztását, és ezzel is tegyünk az immunrendszerünk erősítése érdekében. Bővebb meggyőző érvek a Hogy ne halj meg c. könyvben is olvashatók. Bővebb meggyőző érvek a Hogy ne halj meg c. könyvben is olvashatók. Emellett angolul jól értőknek is van cikk és videó az interneten. 

Ha mégis nehezen változtatunk étkezési szokásainkon, próbáljunk sütőpapíron, tepsiben sütni rántott ételeket és sült krumplit, vagy ha lehetőségünk van air fryer, azaz forró levegő sütő beszerzésére, annyiból praktikus, hogy olaj hozzáadása nélkül lehet benne nagyon sok féle ételt elkészíteni, amit máskülönben bő olajban sütnénk ki.

Finomított cukorral készült ételek, torták, csokoládék, gumicukrok, joghurtok, fagylaltok

sugar-cup-pile-of-sugar-sweet-trays-trickle-blue-fall-nibble.jpgA fehér méreg jobban ott lapul ételeink között, mint sem észrevesszük. Müzliszeletek, joghurtok, ketchupok, paradicsom szószok, jeges teák, szénsavas és rostos üdítők mind mind fehér cukrot rejtenek.

Ha túl sok cukor jut a szervezetbe, lecsökken a fehérvérsejtek képessége a kórokozók elnyelésére. Vagyis a nagy mennyiségű cukor elnyomja az immunrendszert és a fertőzéselleni védekezés képességét. A cukor immunrendszerre gyakorolt hatása már a fogyasztás utáni fél órában érzékelhető és egészen öt óra hosszán keresztül eltart. 

További probléma az, hogy a cukor erős függőséget okozó alapanyag és nehéz elkerülni is, ugyanis a feldolgozóipar előszeretettel alkalmazza. Ezért itt is akkor lehetünk a legnyugodtabbak, ha teljesen elkerüljük a feldolgozott élelmiszereket és ez által a finomított cukrokat, valamint  csupán kis mennyiségben fogyasztunk természetes cukrokat, mint a banán és a datolya. (https://prove.hu/4-elelmiszercsoport-amitol-felgyorsul-az-oregedes/)

Alkoholfogyasztás

Sokan nem gondolnak rá, de az alkoholfogyasztás csakúgy mint a dohányzás jelentősen rontja a szervezet ellenálló képességét, károsítja az immunrendszert. Így fertőzéses, járványos időszakban az alkohol fogyasztásának és a dohányzásnak (passzívnak is) kerülése különösen fontos.

Először is ha abból indulunk ki, hogy az alkoholok üres kalóriának minősülnek, nincs bennük semmi rost, se vitamin, ami a bélrendszernek (ami az immunrendszer egyik alapja) igazán jót tenne, akkor már van egy nyomós indokunk, miért kerüljük. Ráadásul ezek az üres kalóriák magas értékkel bírnak, így pár pohár alkohol fogyasztásával akár az egész napi szükséges kalória mennyiséget bevisszük (és akkor még nem ettünk semmit). Az alkohol lebontásához a májnak is nagy munkát adunk. Az az alkoholmennyiség, amelyet a máj nem képes lebontani, a véráramba kerül, és a test minden szervébe eljut, befolyásolva azok normál működését. A rendszeresen fogyasztott alkohol emellett az emésztőrendszert is károsíthatja, a belek gyulladását okozva, ez pedig a bélfal áteresztőképességének növekedése miatt az allergiás reakciók kialakulásának kockázatával jár. A bélrendszer baktériumflórája is megsínyli az alkohol jelenlétét.  (forrás: vinoport.hu)

drinks-alcohol-cocktails-alcoholic-glass-beverage-party-cocktail-alcoholic-drinks.jpg

Elizabeth Kovacs, a chicagói Loyola University Stritch School of Medicine kutatója, szerint az emberek csak az alkohol bizonyos hatásaival vannak tisztában, de például arról, hogy milyen hatással van az immunrendszerre, nem tudnak. Egy nemrég elvégzett kutatásban önkéntes férfiak és nők vettek részt, akik négy, illetve öt adag vodkát ittak meg. A kísérletben részt vevőktől a véralkoholszint-csúcs elérése után 20 perccel, 2 órával, illetve 5 órával vért vettek. Úgy találták, hogy bár az immunrendszer először "felpörög", az aktivitása hamarosan jelentősen lecsökken. A kutató kifejtette, hogy " none of the benefits of alcohol are reason enough to start drinking" vagyis, hiába beszélnek más kutatások az alkohol védelmében, igazából egyetlen pozitív tulajdonsága, szervezetre gyakorolt hatása sem elég ok arra, hogy inni kezdjünk. 

Írásomban mindössze három dologra mutattam rá tömören, amelyek negatív hatással vannak immunrendszerünkre, gyengítik védekezésünket a vírusokkal, fertőzésekkel szemben. E három mégis hatalmas részt kap életünkben. Érdemes elhagyni ezeket étkezéseinkből. Szervezetünk meghálálja. Nem csak vírusokkal, kórokozókkal szemben leszünk ellenállóbbak, de minőségibb életben lesz részünk, mivel más megbetegedések is elkerülhetnek bennünket (rák, cukorbetegség). A cikknek folytatása a közeljövőben még következik, hiszen szeretnék arra is választ adni, hogy milyen ételeket válasszunk annak érdekében, hogy a legyengült immunrendszerünket megerősítsük vagy erősen tartsuk.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vegalife.blog.hu/api/trackback/id/tr9416119330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása