Chiliszósz, csípős paprikakrém házilag
2012. október 31. írta: VegaLife

Chiliszósz, csípős paprikakrém házilag

tüzes paprikakrém2.jpgWikipédia szerint: "Az erek alapi részén az ún. óriás sejtek tartalmazzák a kapszaicint, amitől ízét csípősnek érezzük." Ez a titka annak, hogy miért csíp a csilipaprika. Az előbb bemutattam az édes paprikából készült krémet, most pedig a tüzes ízvilág kedvelőinek is elárulom, lehet házilag is chiliszószt készíteni. Az eljárás lényegében ugyanaz. Az igazság az, hogy először tüzes paprikakrémet készítettem, mert férjem nagyon kedveli a csípős ízt. Ezt követően gondoltam arra, hogy miért ne kedvezhetnék magamnak és a nem csípős ételeknek, ezzel a logikával készült az édesebb krém. A csípős szószhoz végül is bármilyen paprika jó. Vegyesen zöld, piros és sárga színű paprikákat használtam fel. Azért nem lett olyan erősen piros színe, elég, hogy az íze az.

Hozzávalók:

  • 2-3 kg csípős paprika
  • fokhagyma
  • kevés víz
  • üvegek
  • befőzési fólia

 

Elkészítés:


A paprikákat megmossuk, majd feldaraboljuk és egy kevés vízen megsózva elkezdjük párolni őket úgy, mint ahogy a lecsót is. Fokhagymát is apríthatunk bele. Vannak, akik ezt olajos alapon készítik. Én egészségesebbnek tartom, ha nem égetünk, nem hevítünk olajat. Felvágás után ügyeljünk arra, hogy a szem és a száj környékét ne dörzsöljük meg az ujjunkkal, ami a paprikákkal érintkezett, mivel irritáció léphet fel. Néhány éve véletlen bogyiszlói paprikát vettem a piacon - tv paprika helyett. Lecsóba elkezdtem feldarabolni és a végén mindkét kezem annyira égett, mintha megégettem volna, vagy erős napozáson égtem volna le. Szerencsére a panthenol sprayt a tenyeremre fújva rövid idő alatt helyreállt a bőr. Tehát a csípős paprikákkal óvatosabban kell dolgozni.

Amikor a paprikák megpuhultak, megpárolódtak a fedő alatt, botmixerrel összeturmixoljuk, majd előre elkészített "sterilizált" üvegekbe töltjük a paprikaszószt. Befőzési fóliát teszünk rá, a kupakkal jól lezárjuk és száraz dunsztba fejtetőre állítva megvárjuk, míg néhány nap alatt kihűl. Mikor már nem ad le meleget egyik üveg sem, pincébe vagy kamrába tesszük és szükség esetén felhasználjuk őket. Aki szereti a csiliszószt, nyilván tudja, mibe és hogyan használja fel. Lehetőség erre végtelen. Csak csínnyán bánjunk vele, nehogy a gyomrunk megérezze... Mértékkel, nagyon keveset. Lehetőleg főzés után adjuk az ételhez.

tüzes paprikakrém1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://vegalife.blog.hu/api/trackback/id/tr344882362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bori Makaró 2016.09.14. 10:19:33

Szeretném megkérdezni hogy 1 kg paprikához mennyi só kell?

Köszönöm

VegaLife 2016.09.14. 10:26:41

@Bori Makaró: Kb 12 dkg, mert nem akartam, hogy erősen sós legyen, inkább csak tartósítás miatt tettem bele. De akik a bolti ízeket szeretnék követni, azoknak 15 dkg-t, vagy még többet ajánlok. 15-20 dkg.
süti beállítások módosítása