HA AZ EPE BAJBAN VAN...
2012. április 04. írta: VegaLife

HA AZ EPE BAJBAN VAN...

"Kettős a fájdalom, ha rejtjük kínjainkat." (Corneille, Pierre francia drámaíró)

Ahogy valamivel korábban már jeleztem, a TF-n tovább folytatódnak az előadások az egészséges életmóddal kapcsolatban.

A képen a nagy piros máj alatt helyezkedik el a zöldes színű epehólyag.

Tegnap az epével kapcsolatos téma került kifejtésre, amiből néhány morzsányit megpróbálok visszaadni.

Az előadás elején szó volt arról, hogy mi is tulajdonképpen az epehólyag?

Lúdtojás nagyságú, vékony falú tömlő, a máj alsó felszínén, a jobb bordaív alatt helyezkedik el. A májban termelődő epét tárolja, amely a zsírbontásban játszik szerepet.

A májsejtek folyamatosan termelik a hígan folyó májepét, napi 0,5-1 liter termelődik.

Emésztési szünetekben az epehólyagban tárolódik a sötétzöld hólyagepe.

Megváltozik az összetétele: koleszterin besűrűsödés, kristályképződés.

Az epe funkciója:

  • Zsírok emulgeálása
  • Lipáz aktiválása
  • Zsírfelszívás fokozása

 Az epe összetételét az alábbi dolgok befolyásolják:

  • Többlet energiabevitel
  • Zsírban, koleszterinben gazdag étrend (kőképződés)
  • Nagy étkezési szünetek miatt pangó epe (szigorú koplalás, rendszertelen étkezés)
  • Egyszerű cukrok - inzulintermelés - fokozott koleszterinszintézis
  • Fehérjék fogyasztása kedvező (csökken a koleszterin kicsapódás veszélye)
  • Rostok védő hatásúak: pektin, cellulóz
  • Illóolajok, aromaanyagok hasznosak: ananász, narancs, káposzta, kelkáposzta
  • Lelki stresszek fokozzák a koleszterin kiválasztást

Az epekő képződéssel összefüggő étrend:

  • Magas energia-, zsír-, koleszterin-, és cukortartalmú étrend
  • Erős fűszerek
  • Alacsony élelmirost tartalom
  • Ritka és rendszertelen étkezés
  • Nők 20%-a, férfiak 8%-a epeköves
  • Hajlam, "epeköves családok"

Étrend szerepe:

  • Helyes étrenddel a néma kövek nyugalomban tarthatók. Csak akkor okoz panaszt, ha az epevezetékbe jut.
  • Tünetmentesen is átjuthatnak az epeutakon, és duodenumba kerülnek.
  • Epeköves családban is a kövek mérete és "néma" jellege étrenddel befolyásolható.

Mit tegyünk, mit fogyasszunk epekő roham után?

  • Folyadék és energiapótlásra figyelnünk kell.
  • Mit igyunk? Kamillatea, csipketea, szénsavmentes ásványvíz, langyos citromos víz.
  • Mit együnk? Enyhén sózott zöldségfőzet (sárgarépa, burgonya, petrezselyemgyökér), frissen préselt almalé, pirított kenyér, főtt burgonya, főtt rizs és sárgarépa - továbbá kompót (fahéj és szegfűszegmentesen!)
  • Később már az alábbi táplálékokat is fogyaszthatjuk: tök, csillagtök, cukkini, fejes saláta, pirítós kókuszolajjal, rizs, búzadara (főzve, pl. növényi tejben). Sovány habarást készítsünk (zabpehely, rizsliszt kefir felhasználásával) Gyümölcsök köre bővíthető: őszibarack, körte, szilva párolva.

Mit tehetünk az epe védelme érdekében?

  • Sok kis összehúzódás megvalósulása a drasztikus epehólyag összehúzódás helyett
  • Székrekedés megakadályozása - ballaszt anyagokkal, mint pl. zab, kukoricapehely, búzacsíra, zabkorpa,
  • Másnapos gabonatermékek (nem frissen sült kenyér, hanem inkább másnapi) fogyasztása
  • Meleg, zsíros élelmiszerek görcsöt válthatnak ki
  • Tojás nélküli durumtészta
  • Cukorszegény étrend csökkenti a hólyagepe koleszterin tartalmát
  • Könnyű, vegyes, párolt zöldségek rendszeressé tétele
  • Tojássárgája kerülése, különösen rántotta, tojásos lecsó, tükörtojás formájában (hevített zsiradékkal)
  • Tojás lazításhoz alkalmazható (ételben - pl. sütemény)
  • Vörös húsok maximális mellőzése - mint pl. sertéshús - javasolt, a húsfélék bevitelének csökkentése
  • Füstölt, pácolt termékek nem javasoltak - különösen a kolbászfélék
  • Omega 3 források, és őrölt lenmag fogyasztása viszont jó hatással bír.
  • Kerülendő ételek a bundázott, hevített zsírban sült élelmiszerek (lángos, szalonna, tepertő), emellett a majonéz is veszélyes (pl. majonézes krumpli)
  • Tilos az egyszer használt zsiradék újrahasznosítása sütés, főzés során.
  • Hidegen sajtolt olajok hevítés nélkül - utólag az ételbe téve jó hatása van.
  • Fontosak az aminosavak is.

Milyen zöldséget fogyasszunk epebetegség esetén?

  • Párolva: burgonya, zsenge zöldborsó, zöldbab, sárgarépa, gyökér, főzőtök, sütőtök, csillagtök, cukkini, padlizsán, spárga, brokkoli, kelbimbó, spenót, cékla, póréhagyma
  • Nyersen: fejes saláta, kínai kel
  • Panaszt okozhat: fokhagyma, vöröshagyma, torma, retek

Panaszok csökkentése az alábbi módszerekkel érhető el:

  • Hámozással
  • Főzővíz elöntésével
  • Magyaros jelleg csökkentése (erős paprika, hagyma, zsíros ételek mellőzése)
  • Körte, cseresznye, málna, eper, ribizli csökkentése
  • Éhgyomorra ivott kávé elhagyása
  • Csokoládé sem ajánlott - epegörcsöt okozhat.

Az alábbi technológiák alkalmazása ajánlott epebetegség esetén:

  • Párolás
  • Zsír nélkül sütés
  • Lazítás (rizsliszt, tojáshab, zsemle segítségével)
  • Száraz rántással sűrítés
  • Mérsékelt étkezés

 Az előadáson további érdekes dolgok hangoztak el:

Az epe a hasnyálmirigy unokatestvére, mivel segíti annak munkáját.

Az ember belső feszültsége kihat az epére és az emésztőszervekre. Szorongó embereknél gyakrabban előfordul emésztőszervi betegség.

Az epekő megfelelő táplálkozással némaként tartható.

Lecitin fogyasztásával akár vissza is fordítható az epekő képződés folyamata.

Tojássárgája noha sok lecitint tartalmaz, vigyázni kell a használatával.

Epekő annál is kialakulhat, aki olaj és zsiradékmentesen étkezik. Léböjt kúránál is figyeljünk arra, hogy a turmixba hidegen sajtolt (extra szűz) olíva olajat csepegtessünk.

Reggelente egy pohár langyos vízben pár csepp igazi citromlé tisztítja az epét.

Az ilyenfajta "limonádé"hoz hozzáadott cukor viszont már epekő képző hatással bír.

Az epekőre jótékony hatással van az almarost őrölt lenmaggal összekeverve.

Az éhgyomorra fogyasztott kávé az epére rossz hatással van, epekövet okozhat.

A bejegyzés trackback címe:

http://vegalife.blog.hu/api/trackback/id/tr954362594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Kadmon_ · http://kadmon.sfblogs.net 2014.07.16. 16:33:16

"Mit együnk? Enyhén sózott zöldségfőzet (sárgarépa, burgonya, petrezselyemgyökér),"
Miért jobb sósan, mint natúr? Ez nem derült ki számomra a cikkből.

VegaLife 2014.07.22. 11:02:13

@Kadmon_: Az enyhén sózott/natúr az ízérzékre válogatja. Sokan nem tudják a krumplit, répát úgy elfogyasztani, ha só nélkül fő.

Moncsisag 2016.01.18. 21:53:33

Sajnos érintettként azért javasolnám egy-két dolog módosítását:
"Illóolajok, aromaanyagok hasznosak: ananász, narancs, káposzta, kelkáposzta" A káposzta nem hasznos, sőőőt.
"Gyümölcsök köre bővíthető: őszibarack, körte, szilva párolva." A körte sajnos párolva is heves rohamokat válthat ki. Esetleg odaírnám még, hogy egyéni érzékenység szerint.